Asimilarea calciului depinde foarte mult de alimentație, și totodată de vitaminele alături de care se consumă tratamentul cu calciu.

Beneficiile Calciului:

Aproape 99% din calciul din organismul uman este repartizat în interiorul oaselor şi a dinților. Combinaţia formată din calciu, siliciu, fosfor și magneziu organic, oferă dinților o extraordinară strălucire şi duritate, iar oaselor le oferă rezistență și elasticitate. Calciul mai este stocat în rinichi și în alte organe, o cantitate foarte mică circulând liberă în sânge, unde are un rol extrem de important. Calciul din sânge este esențial pentru a echilibra secreția unor hormoni, pentru a face inima să bată regulat, pentru transmisia comenzilor către mușchi sau pentru coagularea sângelui.

Fără el, nu am putea respira, pancreasul nu ne-ar putea echilibra glicemia și nici sistemul nervos tensiunea arterială. Calciul poate influenţa greutatea corporală conform unor cercetări, deoarece determină arderea mai mare a grăsimilor, micşorând astfel cantitatea de grăsime depozitată.

Calciul este benefic şi în cazul sindromului premenstrual. Conform endrocrinologul Dr. Susan Thys-Jacobs, dacă femeile nu au un aport suficient de calciu şi vitamina D, hormonii care reglează calciul în organism reacţionează negativ cu estrogenul şi progesteronul, declanşând astfel sindromul premenstrual.

Diferenţa între Calciu Organic şi cel de sinteză:

Foarte multe plante și viețuitoare marine conțin calciu în formă organică, în care este asociat cu diverse vitamine (vitamina D și vitamina C) și minerale (mai ales magneziu și fosfor), în proporțiile lăsate de natură. Calciu organic este cel mai ușor asimilat de către organism și, mai mult decât atât, el este și singurul care poate ameliora rapid bolile produse de deficitul său. De exemplu, în cazul osteoporozei, afecțiune caracterizată de demineralizarea și fragilizarea oaselor, calciul de sinteză nu are nici un efect. În schimb, cel organic, obținut din algele calcaroase, stopează procesele de demineralizare și, mai mult decât atât, produce chiar o echilibrare hormonală, foarte necesară pentru ameliorarea acestei afecțiuni. De asemenea, în cazul sugarilor s-a observat fără dubiu superioritatea calciului organic din laptele de mamă, unde este asociat cu alți nutrienți necesari asimilației, față de același mineral, de sinteză, chiar dacă acest element sintetic este combinat în cele mai savante formule de lapte praf.

Deficitul de Calciu în organism:

Primele simptome ale acestei lipse sunt o stare de oboseală generală, asociată cu irascibilitate și dificultate în controlul emoțiilor. În faza a doua, apare insomnia,scade capacitatea de efort, forța musculară este diminuată și apar frecvent cârceii (crampele musculare), iar starea de oboseală se instalează mult mai repede. Atunci când se cronicizează, lipsa de calciu are efecte mult mai grave: dantura se cariază rapid și gingiile se slăbesc, oasele își pierd din densitate și devin mai fragile (apare osteoporoza), apare o predispoziție spre afecțiuni renale, hipertensiune și boală coronariană, dar și spre anumite forme de cancer.

Aportul insuficient de calciu poate determina apariţia rahitismului la copii şi a spasmofiliei la adulţi, în timp ce excesul de calciu favorizează depunerea lui în rinichi sau alte organe.

Asimilarea calciului

Întrucât masa osoasă a corpului creşte până la 25 de ani, persoanelor de ambele sexe cu vârsta între 11 şi 24 de ani le este necesară, conform normelor alimentare recomandate, o cantitate zilnică de aproximativ 1.200 mg de calciu.

Calciul se asimilează mai bine dacă este administrat după o masă uşoară şi nu pe stomacul gol. Cafeaua sporeşte eliminarea calciului prin rinichi. Magneziul poate reduce asimilarea calciului, însă insuficienţa profundă de magneziu poate provoca, de asemenea, hipocalcemia (insuficienţă de calciu în sânge).

Asimilarea calciului depinde in primul rand de vitamina D prezenta in organism, care se sintetizeaza prin expunerea la soare . Aceasta vitamina se gaseste in uleiurile de ficat de peste, uleiurile de masline, germenii de grau si seminte.