Vremurile în care sarea şi piperul erau singurele condimente folosite în mâncare sunt demult apuse; astăzi, aromatizăm preparatele culinare cu rozmarin, cardamon, schinduf, şofran şi alte mirodenii exotice ce conferă o aromă aparte acestora. Partea bună este că, pe lângă gustul unic, anumite condimente au proprietăţi terapeutice şi drept urmare, pot fi utilizate şi ca medicament.

Din această categorie face parte şi turmericul, foarte apreciat în India şi folosit la rândul lui pentru a face curry. Ce este turmericul? Dacă nu l-ai încercat încă, descoperă-i beneficiile şi convinge-te de ce ar trebui să facă parte din alimentaţia ta.

Turmericul, frate cu ghimbirul

Turmericul este înrudit cu ghimbirul, ambele plante făcând parte din aceeaşi familie, familia Zingiberaceae mai exact. Deşi se aseamănă foarte mult mai ales din punct de vedere al aspectului, turmericul se remarcă prin gust şi culoarea intensă de galben-portocaliu.

Condimentul turmeric este obţinut din rădăcina plantei Curcuma Longa prin procesul de măcinare. Substanţa activă a acestuia este curcumina, componentă “responsabilă” de numeroasele proprietăţi şi calităţi terapeutice pe care turmericul le are.

Care sunt beneficiile turmericului?

Alături de gustul aparte şi culoarea intensă pe care le conferă preparatelor culinare, turmericul poate fi utilizat şi în scop medicinal datorită concentraţiilor de mangan, fier, potasiu şi vitamina B6, dar în special a substanţei active din compoziţie, curcumina.

Curcumina este un puternic antioxidant şi antiinflamator ce împiedică dezvoltarea celulelor tumorale şi ajută la reducerea inflamaţiilor, respectiv ameliorarea durerilor cauzate de artrită şi alte forme ale acestei afecţiuni.

Graţie conţinutului de curcumină, turmericul poate fi întrebuinţat şi pentru:

  • susţinerea sistemului imunitar;
  • tratarea problemelor gastrice;
  • îmbunătăţirea digestiei;
  • scăderea nivelului de colesterol din sânge;
  • îngrijirea rănilor datorită efectului antibacterian şi antiseptic;
  • prevenirea bolilor degenerative precum Alzheimer şi încetinirea evoluţiei în cazul în care acestea sunt deja instalate;
  • buna funcţionare a ficatului.

Cea mai simplă reţetă cu turmeric

Acum că ai aflat ce este turmericul, dacă nu doreşti să îl foloseşti în mâncare, dar vrei să te bucuri de beneficiile acestuia, îl poţi consuma ca atare în faimosul lapte auriu, o băutură cu mai multe posibilităţi de preparare, în funcţie de preferinţe. 

Reţeta pentru aşa-numitul lapte auriu este una simplă şi presupune 2 etape în cazul în care alegi un produs ce conţine doar turmeric (fără alte mirodenii în compoziţie).

Primul pas se referă la prepararea pastei de turmeric, iar în acest sens ai nevoie de:

  • o jumătate de cană cu apă;
  • 1/4 cană de turmeric pudră;
  • o jumătate de linguriţă de piper (măcinat)

Toate ingredientele menţionate se amestecă într-un recipient la foc mediu până se obţine o pastă. Aceasta se poate păstra la frigider într-un borcan etanş, însă nu mai mult de 3 săptămâni.

De ce este necesar să adaugi şi piper? Acest lucru este indicat nu neapărat pentru un plus de gust, ci pentru faptul că piperul contribuie la o asimilare mai bună a curcuminei în organism, intensificând totodată acţiunea acestei substanţe.

După ce pasta este gata, poţi mixa o linguriţă din aceasta cu lapte calduţ de vacă, de migdale, cocos sau soia, o linguriţă de ulei de cocos şi miere după gust. Odată ce laptele auriu este pregatit, savurează-l cu plăcere seara, perioada zilei în care este recomandat consumul acestei băuturi.

Dacă vrei să pui în aplicare această reţeta sănătoasă, pe vegis.ro vei găsi pudră de turmeric în mai multe variante, dar şi produse de acest gen care conţin ghimbir sau vanilie în compoziţie pentru un gust mai delicios, respectiv o modalitate mai simplă de preparare!