Canepa, asa-numita si planta minune a fost apreciata si utilizata de mii de ani in urma de civilizatiile asiatice. Semintele de canepa erau utilizate sub forma de ulei, pasta, decoct, infuzie, praf in diverse retete curative.

Semintele de canepa fac parte din categoria celor mai nutritive alimente, datorita continutului ridicat de proteine, acizi grasi polinesaturati omega 3 si omega 6 si fibre insolubile. De asemenea contin o mare cantitate de vitamina E, precum si minerale ca magneziu, zinc, fier, potasiu, calciu, fosfor dar si microelemente precum crom, thorium, arsenic si strontiu.

Desi multi dintre noi se gandesc la canabis, cand aud de aceasta planta, seminetele de canepa nu au nici o legatura cu drogul. Aceste seminte sunt mult mai nutritive fata de semintele de in, dovleac, floarea soarelui, susan sau soia si asigura organismului necesarul zilnic de acizi grasi precum omega 6 si omega 3. Acesti acizi sunt foarte importanti deoarece ne mentin sanatatea si previn aparitia bolilor cardiovasculare.

Canepa este cu adevarat un izvor de sanatate asa ca, mai departe vom face o scurta prezentare a beneficiilor aduse de aceasta in corpul uman.

 Asa cum aminteam anterior, canepa contine acid linoleic din cadrul familiei omega 6 si acidul alfa-linolenic din familia omega 3, numiti si acizi grasi esentiali (AGE), elemente absolut esentiale pentru o buna functionare a corpului uman. Trebuie amintit faptul ca acestia nu pot fi sintetizati de catre corpul uman si atunci sursa din care ii putem lua este chiar alimentatia noastra. Prin urmare trebuie sa consumam ulei de canepa, deoarece acesta este singurul ulei vegetal, in care se gaseste raportul magic de 3: 1, de omega 6 si omega 3, raport ideal ce mentine vasele de sange curate, prevenind in acest fel aparitia bolilor cardio-vasculare.

 canStudiile au aratat faptul ca, din intreg regnul vegetal, canepa este unica care ne asigura necesarul proteine, ce sunt 100% asimilate de catre corpul uman. S-a constat ca 65% din continutul sau proteic este constituit de catre edestina sau proteina globulara. Aceasta este usor de digerat si ne ajuta in sporirea imunitatii, prin stimularea de anticorpi impotriva agentilor atacatori si nocivi. Proteina din canepa este bogata in toti cei 21 de aminoacizi, din care cei opt aminoacizi esentiali nu pot fi sintetizati de catre organismul nostru.

Canepa contine in proportie de 92% fibre insolubile, cu rol esential in curatarea tractului digestiv , mentinerea sanatatii florei intestinale si in inlaturarea constipatiei.

Datorita continutului sau de acid gamma-linoleic canepa este recomandata in prevenirea si tratarea sindromului premenstrual precum si simptomele asociate cu menopauza. Prin urmare canepa mentine echilibrul hormonal.

 Artrita reumatoida poate fi prevenita prin consumul de canepa deoarece acizii grasi din familia omega 3 conduc la producerea de prostaglandin 3 (PG3), substanta cu rol antiiflamator. Semintele de canepa contin deci acesti acizi grasi, atat de necesari in tratarea pe termen lung a afectiunilor artritice.

 Din dieta viitoarelor mamici dar si in timpul alaptarii, nu ar trebui sa lipseasca canepa datorita proprietatilor sale nutritive. Studiile au aratat ca un nivel crescut de omega 3 in organismul mamicilor reduce riscul nasterii premature si implicit duce la o crestere a greutatii copiilor la nastere. Este indicata si in alimentatia bebelusilor cu varsta peste 18 luni, deoarece conduce la o notabila sporire a inteligentei.

Canepa este indicata si in regimul pesoanelor ce sufera de diabet deoarece are un index glicemic foarte scazut iar elementele sale nutritive atenueaza nivelul zaharului din sange. De asemenea sursele stiintifice arata ca 300 mg acid gamma-linoleic elimina intepaturile si amorteala din picioare, simptome specifice diabeticilor.

 Stresul este combatut imediat datorita magneziului si proteinelor de calitate continute de catre semintele de canepa. Acestea sunt recomandate in perioadele solicitante, cu mult stres, readucandu-ne la starea normala de echilibru.

 Consumul uleiului de canepa are un rol esential in mentinerea sanatatii sistemului cardiovascular, prin diminuarea colesterolului precum si a numarului de trigliceride.

Uleiul de canepa este benefic si in mentinerea sanatatii si tonusului pielii. Acizii grasi continuti de acesta mentin membranele celulelor flexibile si in acelasi timp au proprietati antifungice, antivirale si antibacteriale. S-au intalnit cazuri de vindecare cu acest ulei in ceea ce priveste afectiunile de piele gen psoriazis sau eczeme.

 Un alt beneficiu in ceea ce priveste utilizarea uleiului de canepa este mentinerea echilibrului sistemului nervos. Acizii grasi din canepa sunt importanti pentru mentinerea scutului de mielina, ce reprezinta invelisul celulelor nervoase. In ceea ce priveste copiii, acizii omega 3 si omega 6 contribuie la cresterea armonioasa a creierului precum si dezvoltarea functiilor cognitive. Se recomanda ca adjuvant in cazurile de probleme de compartament precum si in situatiile de hiperactivitate.

Cum sa le folosim?

Daca va place sa aveti un stil de viata sanatos si consumati cat mai multe salate de legume si verdeturi atunci cu siguranta uleiul si semintele de canepa vor adauga o noua savoare. Se presara o lingurita sau doua in functie de preferinte. Gustul lor este foarte placut si imbietor, asemanator cu cel al semintelor de floarea soarelui si a celor de pin.

 Se pot consuma simple, ca si gustare dar combinatiile in care pot fi folosite sunt nenumarate si anume: lapte de canepa, creme de fructe, pateuri, hummusuri. Uleiul de canepa se poate utiliza ca dresssing pentru salate, dar si la prepararea sosurilor, maionezelor, hummusului.

Va propunem mai jos o reteta usoara si delicioasa.

Hummus cu seminte si ulei de canepa

hummus cu seminte si ulei de canepa

Avem nevoie de:

Cum procedam: Se utilizeaza o cana de 250 ml ca instrument de masura pt semintele de canepa. Se adauga in blender toate ingredientele cu exceptia uleiului si se mixeaza pana cand rezulta un amestec omogen. Initial se adauga apoi 60 ml ulei se amesteca bine, dupa care se adauga treptat uleiul ramas pana cand se obtine consistenta dorita, specifica hummusului. Se toarna intr-un bol, se garniseste cu patrunjel si se mananca cu pofta !